رحلت حضرت رسول اکرم(ص)؛ سرآغاز حرکت انسان 250 ساله
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۱۶۷۳
انبیاء علیهمالسلام را به دلیل وحدت در شخصیت الهیشان، در هدف توحیدی و طاغوتستیزیشان و در رویکرد اصلاحگرانهشان، میتوان به مثابه یک انسان هفتهزارساله فرض کرد. یعنی یکصدوبیستوچهارهزار نفری را که دارای وحدتشخصیتی هستند، یک انسان بدانیم که هفتاد قرن عمر کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، 28 صفر سالروز رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاریخ حقیقی، تاریخ حیات باطنی بشر و تاریخ انبیاست و نه تواریخ دیگر که عمدتاً ناظر به تاریخ غلبهی انسانها بر طبیعت است. این آموزهای است که دعای ندبه در تبیین تاریخ انبیاء که در حقیقت سیر تاریخ انسانیت است، به ما منتقل مینماید(مَا جَرَى بِهِ قَضَاؤُکَ فِی أَوْلِیَائِکَ).
انبیاء علیهمالسلام را به دلیل وحدت در شخصیت الهیشان، در هدف توحیدی و طاغوتستیزیشان و در رویکرد اصلاحگرانهشان، میتوان به مثابه یک انسان هفتهزارساله فرض کرد. یعنی یکصدوبیستوچهارهزار نفری را که دارای وحدتشخصیتی هستند، یک انسان بدانیم که هفتاد قرن عمر کرده است. (مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ذیل تفسیر آیه اول سوره مبارکهی نساء در بحثی با عنوان «کلامٌ فی عمر النوع الإنسانی و الإنسان الأولی» عمر نوع انسانی را هفت هزار سال (هفتاد قرن) تخمین زده است(نک: المیزان فی تفسیر القرآن/ ج۴/ ص۱۳۹)).
همچنین حرکت کلی این انسان ۷۰۰۰ ساله را میتوان در آیینهی حرکت شش پیامبر اصلی علیهمالسلام بازشناسی نمود. حرکتی کلان با این سیر: هبوط آدم(ع)، تشریع نوح(ع)، امامت ابراهیم(ع)، امتسازی موسی(ع)، تبشیر عیسی(ع)، بنیان تمدن جهانی رسولالله(ع).
اهداف انبیاء را نیز میتوان در دو مرتبه هدف غایی: انسانسازی(تزکیه و تعلیم)؛ و هدف متوسط: جامعه سازی، نظام سازی و تشکیل حکومت (ایجاد کارخانهی انسانسازی) تعریف کرد(نک: کتاب اندیشه کلی اسلام در قرآن، بحث نبوت).
عصر تنزیل و عصر تأویل
پیامبراعظم(ص) در روایات متعددی تاریخ اسلام را به دو مرحلهی کلان «عصر تنزیل» و «عصر تأویل» تقسیم فرمودند؛ مثل روایت «أَنَا أُقَاتِلُ عَلَى اَلتَّنْزِیلِ وَ عَلِیٌّ یُقَاتِلُ عَلَى اَلتَّأْوِیلِ»(الخصال/ ج۲/ ص۶۵۰)- من بنابر ظاهر قرآن میجنگم و علی(ع) بنابر باطن قرآن میجنگد-. در حقیقت این تقسیم، تبیین پایان دوران نبوت(عصر تنزیل) و آغاز دوران امامت(عصر تأویل) در سیر هدایتگری جوامع بشری است. با ارتحال نبیاسلام(ص)، و شروع امامت امیرالمؤمنین(ع)، عصر تأویل و حیات «انسان ۲۵۰ ساله» آغاز میشود و در واقع انسان ۲۵۰ ساله، بُرشِ عصر تأویلی از انسان ۷۰۰۰ ساله است.
امام خامنهای در تبیین ماهیت انسان ۲۵۰ ساله میگویند:«زندگی ائمه از امیرالمؤمنین تا امام عسگری علیهمالسلام را باید زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان دویستوپنجاه ساله؛ تمام کارهای ائمه در طول این دویستوپنجاه سال، کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت، و با تاکتیکهای مختلف است. ائمه علیهمالسلام همهشان به مجرد این که بار امانت امامت را تحویل میگرفتند، یکی از کارهایی که شروع میکردند یک مبارزهی سیاسی برای گرفتن حکومت بود(۲۳/۰۱/۱۳۶۴).
تفاوت عصر تنزیل و عصر تأویل
ظهور سازمانیافته جریان نفاق(کفر تأویلی، کفر اسلامنما)؛ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در تبیین ظهور نفاق پس از رحلت پیامبر اکرم تصریح دارند:«فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیهِ دار اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوی اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ...»(نک: خطبه فدکیه) - هنگامی که خداوند برای پیامبرش منزلگاه انبیاء و محل اصفیاء را برگزید، "حسکۀ نفاق" در شما ظاهر شد. (حسکه را دو جور میشود معنا کرد، یکی اینکه منظور دشمنی باشد یعنی دشمنی نفاق در شما ظاهر شد. دوم اینکه منظور خارِ تیز باشد، خارتیز -که استعاره از نفاق است- در شما پدیدار شد یعنی خار نفاق مثل تیری بر اهل حق فرود آمد -و بنابر آموزهی دعای افتتاح، هم عصر تأویل و هم جریان نفاق تا ظهور امام زمان عجلاللهفرجهالشریف، ادامه دارد (اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِسْلامَ وَ اَهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهْلَهُ)- اینکه در زمان حکومت امام زمان(عج)، جریان نفاق و اهل آن- منافقین- ذلیل میشوند، به این معنا است که این جریان تا زمان ظهور حضرت امتداد و استمرار دارد-. در جریانشناسی منافقین نیز باید بدانیم که خطر نفاق جدید (نفاق مسبوق به ایمان) از نفاق قدیم (نفاق مسبوق به کفر) به مراتب بیشتر و سهمگینتر است.
اختلاط حق و باطل و بروز و ظهور شبههوار جریان باطل در جامعه، یعنی باطل در لباس حق و بهصورت حقنما در جامعه وارد میشود. امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه- نسخه مهارت زیست مؤمنانه در عصر تأویل- در این رابطه میفرمایند: «وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ»(نهجالبلاغه/ خطبه۳۸)؛ «یُؤْخَذُ مِنَ الحقِّ ضِغْثٌ وَ مِنَ الباطلِ ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِه»(نهج البلاغة/ خطبه۵۰)- شبهه از این نظر شبهه نامیده شده که شبیه و مانند حق است؛ همواره پاره اى از حق و پاره اى از باطل درهم مى آمیزند؛ در چنین حالى است که شیطان بر دوستان خود مستولى مىشود.
امام خامنهای در تبیین این ویژگی میگویند: «دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود. ببینید امیرالمؤمنین از این مىنالد: "ولکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنا لک یستولى الشّیطان على اولیائه ". در دوران پیامبر، اینطورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان اهل مکه و یهود بودند... بنابراین شبههیى نبود؛ توطئهگرانى که همهى اهل مدینه - از مهاجر و انصار - با توطئههاى آنها آشنا بودند... صحنه، صحنهی روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اینطور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است. اما در دوران امیرالمؤمنین، قضیه سخت است... در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود»(۲۷/۰۶/۱۳۷۰).
مظهریّت اسم اعظم و تجلّی در تمامی حقایق
مظهر اسم اعظم، حقیقت محمّدی(ص) است که مظهر و تجلّی گاه تامّ حق تعالی است و بر تمامی مظاهر اسماء احاطه دارد. به دیگر سخن، اسم اعظم به اعتبار وجود، عین حقیقت محمّدی(ص) است؛ زیرا از آن رو که هر صورت و ظاهر با اصل متّحد است، عین ثابت محمّدی(ص) با اسم اعظم در وجود خارجی اتّحاد دارد و خاصیّت اتّحاد با اسم اعظم که جامع تمامی اسما است، تجلّی در تمامی حقایق و ماسوی الله است. پس در تمامی مظاهر، اسماء و صفات سریان دارد به اعتبار احاطه و سریان در تمامی مظاهر، مقدّم و محیط بر تمامی اسماء و مظاهر است.
حقیقت او در آسمان رفعت و عزّتی است که به اعتبار ذات در کمال بطون و خفاست و به اعتبار سریان، عین هر چیز است.
اینکه از رسول اکرم(ص) وارد شده است «اوّل ما خلق الله نوری»7 یا «اوّل ما خلق الله العقل»،8 بر مراتب و تجلّیات و تنزّلات وجودی حمل می گردد و این با حق و بطون اصل ذات و حقیقت او منافات ندارد.
ولایت، در اصطلاح اهل معرفت، حقیقت کلّیه ای است که شأنی از شئون ذاتیه حق و متّصف به صفات الهی و علّت ظهور وجود در حقایق خلقی است. حقیقت ولایت، وجود متجلّی در تمامی حقایق است. مبدأ تعیّن آن، حضرت احدیّت وجود و انتهای آن، عالم مُلک و شهادت است و در تمامی حقایق سریان و جریان دارد.
دایره ولایت کلّیه، تمام تر و کامل تر از دایره نبوّت است. بنابراین، نبوّت به اعتبار آنکه جهت خلقی است، ختم می شود؛ امّا ولایت، دائمی است؛ زیرا ولیّ بر خلاف نبیّ اسمی از اسمای حق است و جهت خلقی، موقّت، امّا جهت حقّی دائمی است.
وداع با مردم
پیامبر اکرم (ص) در یکی از آخرین روزهای حیات مبارکشان، در حالیکه علی(ع) دست راست و فضل بن عباس دست چپ او را گرفته بودند به مسجد آمدند و برای مردم خطابه ای را با این عبارت خواندند: «ای مردم طولی نخواهد کشید که من از میان شما به عالم بقا منتقل شوم. بنابراین به هرکس وعده ای دادم یا به هرکس مدیونم، آن را از من طلب کند تا به جای آورم. ای بندگان خدا، جز از طریق اطاعت خدا کسی به خیری دست نیافته، از شرّ و بدیها دور نمی شود. کسی ادعا نکند که بدون عمل رستگار شده است. هیچ آرزومندی بدون تبعیت از احکام الهی رضای خدا را به دست نمی آورد. سوگند به خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد، انسان از عذاب الهی جز از طریق رحمت خدا و عمل صالح نجات پیدا نخواهد کرد. منِ پیامبر هم اگر به گناه و معصیت آلوده شوم هلاک خواهم شد.»
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرکتهای جهادی کارخانه انسانسازی است
رئیس بسیج سازندگی اصفهان گفت: حرکتهای جهادی کارخانه انسانسازی برای جوانان است و باید از این ظرفیت مردمی به بهترین وجه استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، ظهر امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ سرهنگ حسن عجمی در نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد، اظهار کرد: نهادهایی چون جهاد سازندگی و بسیج سازندگی که در زمان حیات امام خمینی (ره) و در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب ایجاد شد، کمک حال نظام و مردم است.
وی با اشاره به ایجاد بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ افزود: محوریت فعالیت در چهار قالب خدمترسانی، محرومیتزدایی، اقتصاد مقاومتی و حرکت جهادی است.
عجمی به فعالیت گروههای جهادی در دوره کرونا برای ضدعفونی اماکن و فضاهای عمومی و تولید ماسک اشاره کرد: با وجود اینکه بیشتر کشورها درگیر مشکل ماسک بودند، با فعالیت گروههای جهادی و مردمی مشکلی در زمینه نداشتیم.
وی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا، بحث کمک مومنانه به فرمان رهبر انقلاب با محوریت بسیج انجام شد که با استفاده از ظرفیت مردمی، سه میلیون بسته معیشتی به نیازمندان اهدا شد.
به گفته رئیس بسیج سازندگی اصفهان، با استفاده از ظرفیت گروههای جهادی در موضوع ازدواج آسان، سه هزار کمک جهیزیه اعطا شد.
وی آزادسازی زندانیان با کمک سازمان زندانها و طرح کاسب امین را از دیگر اقدامات بسیج سازندگی برشمرد.
عجمی موضوع آب را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با محوریت مشکلات آبی کشور ایجاد شده که بسیج سازندگی نماینده آن در استان است و در شهرهای نائین، سمیرم و فریدونشهر اقداماتی در دست اجراست که از جمله در ۴۰ روستا از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شدند.
به گفته وی، در طرح شهید عجمیان، ۵۵۰ مدرسه در سطح استان با محوریت گروههای جهادی فعالیتهای مهمی انجام گرفته است.
مطالبهگری برای تحقق شعار سالرئیس بسیج سازندگی اصفهان رهبر انقلاب سالهاست محور اقتصادی برای شعار سال انتخاب کردهاند و امسال نیز سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیده شده و وظیفه داریم در خصوص شعار سال و موانعی که بر سر راه است، مطالبهگری کنیم.
عجمی با بیان اینکه هدف بسیج خدمترسانی و محرومیتزدایی است، تصریح کرد: ۱۶۴۹ صندوق قرضالحسنه ایجاد شده که نقش بسیج سازندگی، آموزش به تسهیلگران آموزش داده شده که این صندوقها مردم محور و اشتغالزا است، در طرح جهاد روشنایی نیز با راهاندازی پنلهای خورشیدی، پنج و نیم مگا بایت به ظرفیت برق استان اضافه شد.
وی حرکتهای جهادی را کارخانه انسانسازی برای جوانان نامید و تاکید کرد باید از این ظرفیت مردمی به بهترین وجه استفاده شود.
عجمی اهدا بسته معیشتی، افتتاح نیروگاه خورشیدی، افتتاح مزرعه اقتصاد مقاومتی، افتتاح طرحهای کارفرمایی، افتتاح استخر ذخیره آب و اعزام ۱۰۰ گروه جهادی به مناطق هدف را از جمله برنامههای شاخص هفته بسیج سازندگی عنوان کرد و از اصحاب رسانه خواست با تعامل دو جانبه، اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند.
به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست، رئیس بسیج سازندگی اصفهان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و عماد مرادی مدیرقرارگاه مقاومتی، جواد شجاعی مسئول فرهنگی و رسانه، عماد کاویانی مدیرگروه های جهادی نیز به ارائه توضیحاتی در حوزه مسئولیتی خود پرداختند.
کد خبر 750051